tag:blogger.com,1999:blog-1859399208183115770.post5134577224615789830..comments2024-01-04T12:45:56.295+02:00Comments on Νάξιοι Μελιστές: Η Σήμανση των ρυθμικών ποδών ως στοιχείο απαραίτητο του Εκκλησιαστικού μέλους! Του Ηρακλή ΜαλανδρίνουΔημήτριος Γ. Παπάνηςhttp://www.blogger.com/profile/08166138025183300575noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-1859399208183115770.post-74982659602905576362019-01-25T21:57:24.181+02:002019-01-25T21:57:24.181+02:00Ο συνεπτυγμένος ρυθμός ποτέ δεν υπήρχε στην Βυζαντ...Ο συνεπτυγμένος ρυθμός ποτέ δεν υπήρχε στην Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική, αλλά αποτελεί «μουσικό δάνειο» από την Εσπερία και τις σπουδές της Μουσικής του Bach. <br />Το αυτό παρατηρεί και ο μουσικολογιότατος φιλόλογος Γεώργιος Αγγελινάρας· "<i>Στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα καθιερώθηκε κυρίως από τον Νηλέα Καμαράδο και τον Κωνσταντίνο Ψάχο ο συνεπτυγμένος ρυθμός, μάλλον κατά μίμηση από την ευρωπαϊκή μουσική. Έκτοτε και μέσα βασικά από την ωδειακή διδασκαλία και όχι μόνο, ξαπλώθηκε η χρήση του ευρύτατα. Σχετικά με τη χρήση του συνεπτυγμένου ρυθμού, σημειώνω ότι σήμερα πάει να επικρατήσει η άποψη πως όλα τα μέλη πρέπει να εκτελούνται με αυτόν. Έχω τη γνώμη ότι αυτό είναι μεγάλο λάθος, πολύ περισσότερο εφ’ όσον δεν στηρίζεται ούτε στην παλιά, ούτε στη σχετικά πρόσφατη παράδοση, αφού είναι γνωστό ότι ανέκαθεν όλα τα μέλη και ιδίως τα αργά, εψάλλοντο με απλό δίσημο ρυθμό κατά τον όποιο κάθε χαρακτήρας του ενός χρόνου έπαιρνε θέση και άρση. («Έκφρασις της ψαλτικής τέχνης», Εκδ. ΑΘΩΣ, Αθήνα 2009)"</i><br /><br />Πώς νομίζετε ότι έψαλε ο Πέτρος; Με συνεπτυγμένο; Πώς νομίζετε ότι έψαλε ο Ιωάννης ο Γλυκής τα λειτουργικά του Μεγάλου Βασιλείου; Πώς έψαλε ο Στανίτσας, που αναφέρει το κείμενο, τα Δοξαστικά ή Λειτουργικά του Μ. Βασιλείου; (Κάκιστο το παράδειγμα, γιατί ο Στανίτσας δεν είχε καμία σχέση με τον συνεπτυγμένο χρόνο, το αντίθετο μάλιστα, μεμφόταν τους θιασώτες του.) <br />Όσον αφορά το κείμενο θα σταθώ σε ένα μόνο σημείο· <br />«<i>Αλλιώς θα τονίσεις τον πεντάσημο όταν έχει λόγο τρισήμου προς δίσημο και αλλιώς όταν έχει λόγο δισήμου προς τρίσημο. Το ίδιο συμβαίνει και με τον ωραιότατο, δι εμέ, τον πιο ωραίο επτάσημο.</i>», αναφερόμενος προφανώς στην προτελευταία παράγραφο. Πολύ όμορφα τα γράφετε αγαπητέ, αλλά δεν αναφέρετε πουθενά πότε ακριβώς και που εφαρμόζεται κάτι τέτοιο στην πράξη; Ο Ψάλτης δηλαδή πού ακριβώς πρέπει να προσέχει πότε ο 5σημος είναι 3-2 και πότε 2-3; Σε ποια ακριβώς μέλη συμβαίνει αυτό; Οι παλαιοί δεν το είχαν προσέξει ώστε να μας εφιστήσουν την προσοχή; Σε ποιο ακριβώς σημείο στον 7σημο πρέπει να προσέξει ο ψάλλων αν είναι 3-2-2 ή 2-3-2 ή 2-2-3 ; Πείτε μου ακριβώς το μέλος και το σημείο παρακαλώ. <br /><br />Δημήτριος Ανδριώτης<br /><br />KPhttps://www.blogger.com/profile/04814092539726713225noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1859399208183115770.post-32787649392635972522019-01-24T14:19:06.021+02:002019-01-24T14:19:06.021+02:00Επιτέλους κάποιος μίλησε για ρυθμό σε αυτή τη μουσ...Επιτέλους κάποιος μίλησε για ρυθμό σε αυτή τη μουσική. Πολλά συγχαρητήρια και στον γράφοντα αλλά και στο blog για την ανάρτηση. Il Maestrohttps://www.blogger.com/profile/00536772638592951765noreply@blogger.com