Πέμπτη, 13 Αυγούστου 2020

(Μουσικό κείμενο) Θεομητορικός Καλοφωνικός Ειρμός "Την φωτοφόρον νεφέλην..." Μελος Μπαλασίου Ιερέως

Ένας Καλοφωνικός Ειρμός αφιερωμένος στη Θεοτόκο, σύνθεση Μπαλασίου ιερέως (τέλη 17ου αιώνα), σε Ήχο Πρώτο.

Η εκδοχή του μέλους είναι καταγεγραμμένη στο χφ Σινά 1477, το οποίο χρονολογείται στα 1750-1760. Το χειρόγραφο αυτό αποτελεί καταγραφή μιας από στήθους ψαλμώδησης ενός (μάλλον) Αθωνίτη μοναχού, σε σημειογραφία Partes, που αποτελεί εξέλιξη του Κιεβικού πενταγράμμου. Κανείς μπορεί στο κείμενο να συγκρίνει αυτή την εκδοχή του κομματιού από τα μέσα του 18ου αιώνα με την εξήγηση του Γρηγορίου Πρωτοψάλτη από τις αρχές του 19ου αιώνα, και να παρατηρήσει την ρυθμική επεξεργασία και την διαποίκιλση που έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια αυτών των 50 χρόνων, ενώ κάποιες μελωδικές φόρμουλες (θέσεις) παρέμειναν σχεδόν αμετάβλητες. 

Εδώ η μεταγραφή της εκδοχής του Σινά 1477 στη Νέα Μέθοδο είναι από τους Υποψήφιους Διδάκτορες Βυζαντινής Μουσικολογίας τού Ε.Κ.Π.Α. Γεράσιμο - Σοφοκλή Παπαδόπουλο και Πολύκαρπο Πολυκαρπίδη. Η στοιχειοθεσία είναι από τον Ιωάννη Γεωργακόπουλο.

Ευχαριστούμε θερμά τον Γεράσιμο - Σοφοκλή Παπαδόπουλου για τη χορήγηση τής άδειας να δημοσιεύσουμε τον εν λόγω Καλοφωνικό Ειρμό στο ιστολόγιό μας!

Download σε μορφή pdf ΕΔΩ






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλιο Ιστολογίου

Οι απόψεις που εκφράζονται, απηχούν την προσωπική γνώμη του εκάστοτε γράφοντος.

Γράψτε το σχόλιό σας και απλά περιμένετε λίγες ώρες μέχρι να το δείτε δημοσιευμένο.

Σχόλια που τηρούν στοιχειώδη κανόνες ευπρέπειας είναι αυτονόητο ότι αποτελούν αφορμή διαλόγου και ουδέποτε θα λογοκριθούν.

Δεν επιτρέπονται σχόλια που συκοφαντούν κάποιο πρόσωπο, που περιέχουν υβριστικούς χαρακτηρισμούς κλπ. Για τον λόγο αυτό ενεργοποιήθηκε η προ-έγκριση για να αποφευχθούν κρούσματα προσβλητικής συμπεριφοράς διότι οφείλουμε να διαφυλάξουμε την αξιοπρέπεια του ιστολογίου μας.

Ανώνυμα σχόλια ή σχόλια με ψευδώνυμο ενδέχεται να διαγραφούν για την διαφύλαξη της ποιότητας. Τα σχόλια δεν είναι πεδίο στείρας αντιπαράθεσης αλλά προβληματισμού και γόνιμου διαλόγου.