Τρίτη 11 Απριλίου 2023

(Mουσικό κείμενο) "Ιδού ο Νυμφίος έρχεται", από τον Κώδικα Σινά 1477 (περ. 1750-60), μεταγραφή Ν.Μ. Γεράσιμος Παπαδόπουλος.

O μουσικολόγος και ψάλτης Γεράσιμος -Σοφοκλής Παπαδόπουλος μεταγράφει στη Νέα Μέθοδο το τροπάριο «Ιδού ο νυμφίος», όπως βρίσκεται καταγεγραμμένο στο πεντάγραμμο στον κώδικα Σινά 1477, που χρονολογείται στα 1750-60.

Ο γραφέας του κώδικα είναι ένας άδηλος Ουκρανός που ανήκε στους κύκλους του οσίου Παΐσιου Βελιτσκόφσκυ, και ο οποίος πιθανότατα βάσισε την καταγραφή του στην ψαλμώδηση του μέλους από έναν Αθωνίτη μοναχό.

Πρόκειται για την παραδοσιακή «αργή» μελωδία του τροπαρίου, η οποία αν ψαλεί με αργό τέμπο, αποτελεί μια απλούστερη (λιγότερο αναλελυμένη) εκδοχή της μελωδίας που παρέδωσαν οι εξηγητές του 19ου αιώνα, μαρτυρώντας έτσι μία προγενέστερη φάση της εξέλιξής της στον χρόνο.

Μπορεί κανείς στον σύνδεσμο ΕΔΩ να δει σε αντιπαραβολή τρεις σημειογραφικές εκδοχές του μέλους: Η πρώτη σε Μεσοβυζαντινή σημειογραφία (σε «παλιά γραφή» , όπως αλλιώς λέγεται), η ερμηνεία της οποίας πιθανώς εξελισσόταν στην πάροδο του χρόνου, η δεύτερη στο πεντάγραμμο από το χφ Σινά 1477 (στο οποίο βασίστηκε η μεταγραφή του Γεράσιμου Παπαδόπουλου), και η τρίτη σε Νέα Μέθοδο από την Μεγάλη Εβδομάδα του Γεωργίου Ραιδεστηνού Β΄. 

Download σε μορφή pdf ΕΔΩ και ΕΔΩ

Ακούστε το εν λόγω Τροπάριο από τον Γεράσιμο - Σοφοκλή Παπαδόπουλο ΕΔΩ




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλιο Ιστολογίου

Οι απόψεις που εκφράζονται, απηχούν την προσωπική γνώμη του εκάστοτε γράφοντος.

Γράψτε το σχόλιό σας και απλά περιμένετε λίγες ώρες μέχρι να το δείτε δημοσιευμένο.

Σχόλια που τηρούν στοιχειώδη κανόνες ευπρέπειας είναι αυτονόητο ότι αποτελούν αφορμή διαλόγου και ουδέποτε θα λογοκριθούν.

Δεν επιτρέπονται σχόλια που συκοφαντούν κάποιο πρόσωπο, που περιέχουν υβριστικούς χαρακτηρισμούς κλπ. Για τον λόγο αυτό ενεργοποιήθηκε η προ-έγκριση για να αποφευχθούν κρούσματα προσβλητικής συμπεριφοράς διότι οφείλουμε να διαφυλάξουμε την αξιοπρέπεια του ιστολογίου μας.

Ανώνυμα σχόλια ή σχόλια με ψευδώνυμο ενδέχεται να διαγραφούν για την διαφύλαξη της ποιότητας. Τα σχόλια δεν είναι πεδίο στείρας αντιπαράθεσης αλλά προβληματισμού και γόνιμου διαλόγου.