Ήδη από την εποχή της Ρωμανίας στα μουσικά χειρόγραφα, τα οποία σώζονται στις διάφορες βιβλιοθήκες παγκοσμίως, υπάρχει ένας ικανοποιητικός αριθμός συνθέσεων με ονομασίες οι οποίες παραπέμπουν σε μουσικά όργανα εποχής. Το γεγονός αυτό υποκρύπτει την (πιθανή) σχέση των διαφόρων δομεστίχων, πρωτοψαλτών, λαμπαδαρίων, κανοναρχών, ψαλτών, μαϊστόρων και μελουργών της εποχής με μουσικά όργανα.
Συγκεκριμένα, στο μουσικό τύπο κώδικα που ονομάζεται «Κρατηματάριο», συναντώνται κρατήματα με τα χαρακτηριστικά ονόματα μουσικών οργάνων εποχής:
α) Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Ιωάννης ΙΓ’ ο Γλυκύς, παραδίδει ένα κράτημα σε ήχο πλ.β’ με την ονομασία «Σουρλάς», υπονοώντας κάποιο πνευστό όργανο της εποχής της Ρωμανίας που χρησιμοποιούνταν στις βασιλικές τελετές και στο στρατό. Να σημειωθεί πως είναι και το πρώτο κράτημα με ονομασία μουσικού οργάνου στην ιστορία της ψαλτικής.
β) Ο περίφημος μαϊστωρ της Ρωμανίας Ιωάννης Παπαδόπουλος ο Κουκουζέλης, μελοποιεί κράτημα σε ήχο πλ.δ’ ονομάζοντας το «Βιόλα». Στον κώδικα ΕΒΕ 2458 για το κράτημα αυτό, υπάρχει η ένδειξη: «λέγεται παρά των θετταλών ζαμάρα, παρά δεν των πολιτών βιόλα».
γ) Ο Ιωάννης λαμπαδάριος ο Κλαδάς και ο πρωτοπαπάς Ρεθύμνης Βενέδικτος Επισκόπουλος, μελοποιούν κράτηματα σε ήχο πλ.δ’ και α’ αντίστοιχα, με την ονομασία «Ανακαράς». Με το όνομα αυτό, αποκαλείται κρουστό όργανο της εποχής της Ρωμανίας, που χρησιμοποιούνταν στις βασιλικές τελετές και στο στρατό.
δ) Ο τελευταίος πρωτοψάλτης της Αγ.Σοφίας Γρηγόριος Μπούνης ο Αλυάτης, μελοποιεί ένα κράτημα σε ήχο πλ.δ’ με την ονομασία «Ψαλτήρα», όργανο εποχής, του οποίου εξέλιξη αποτελεί κατά πάσα πιθανότητα το σημερινό κανονάκι.
ε) Ο ιερομόναχος Αρσένιος Βατοπαιδινός, «ο και μικρός αποκαλούμενος διά το ανάστημαν αυτού», μελοποιεί κράτημα σε ήχο πλ.α’ με την ονομασία «Μουσχάλι» ή και «Σύριγξ», υπονοώντας μάλλον τον κοινώς λεγόμενον «αυλό του Πανός».
στ) Ο οικουμενικός πατριάρχης Θεοφάνης Καρύκης «ο εξ Αθηνών», μελοποιεί επίσης κράτημα σε ήχο πλ.α’, ονομάζοντάς το «Νάϊ». Με την ίδια ονομασία επίσης ως «Νάϊον», μελοποιεί ένα κράτημα σε ήχο πλ.β’ και ο Ιβηρήτης ιερομόναχος Κλήμης ο Μυτιληναίος.
ζ) Επίσης, με το όνομα «Τρουμπέτα» μας παραδίδεται ένα κράτημα σε ήχο δ’ από τον επίσκοπο Κυδωνίας Αρσένιο, τον Λημναίο και Ελεφαντινό.
Υπάρχουν ακόμη, μελουργοί ανώνυμοι και επώνυμοι, οι οποίοι παραδίδουν κρατήματα και με άλλες ονομασίες, άλλες από τις οποίες είναι σίγουρο πως αναφέρονται σε μουσικά όργανα όπως «Κιννύρα», και άλλες, οι ονομασίες των οποίων είναι αμφιβόλου προέλευσης, όπως «Ανυφαντής», «Δισφύριν», «Λαμέρα», «Μαργαρίτης», «Μίδα» κ.α.
Να σημειωθεί πως τα περισσότερα από τα ανωτέρω αναφερόμενα κρατήματα, έχουν εξηγηθεί (μεταγραφεί) από τον Χουρμούζιο Χαρτοφύλακα στη νέα αναλυτική παρασημαντική της ψαλτικής, και μάλιστα στους χειρόγραφους κώδικες Μετοχίου Παναγίου Τάφου με αριθμό 710, 711 και 722, που σήμερα βρίσκονται στην Εθνική Βιβλιοθήκη Ελλάδος.
Στους μετά την άλωση της Ρωμανίας χρόνους, έχουμε σαφείς πλέον αναφορές για την σχέση ψαλτών με μουσικά όργανα, είτε ως απλή οργανογνωσία, είτε και ως μέσο διδασκαλίας της ψαλτικής.
Στο χειρόγραφο 968 της Εθνικής Βιβλιοθήκης Ελλάδος, υπάρχει μια απεικόνιση η οποία δείχνει την διδασκαλία του εσπέριου στιχηρού του α’ ήχου «Τας εσπερινάς ημών ευχάς», τοποθετώντας τις φωνές του συγκεκριμένου αυτού τροπαρίου σε επάλληλες γραμμές - χορδές - κατά σειρά. Το πράγμα θυμίζει κατά πολύ την πρακτική του κανονακίου και δεν μας αφήνει πολλές αμφιβολίες ότι ο κάτοχος ή ο δημιουργός της απεικόνισης αυτής προσπαθεί να μεταφέρει στο χαρτί ακριβώς την λογική αυτή.
Στις αρχές του 19ου αιώνα δραστηριοποιείται στην Κωνσταντινούπολη ο Απόστολος Κώνστας ο Χίος. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική προσωπικότητα η οποία δεν εκτιμήθηκε όσο θα έπρεπε από τους συγχρόνους του. Τα τελευταία όμως χρόνια όλο και πιο πολύ αναδεικνύεται το έργο αυτού του σπουδαίου ανθρώπου, ο οποίος είχε αναπτύξει σπουδαία δραστηριότητα. Παρέδωσε πληθώρα κωδίκων (όλο και περισσότεροι έρχονται συνεχώς στο φως), γεγονός που δικαιολογημένα τον κατατάσσει στους πολυγραφότερους άνδρες παγκοσμίως. Επίσης, υπήρξε διδάσκαλος της ψαλτικής στα δύσκολα εκείνα χρόνια, με ιδιαίτερη ανησυχία και άποψη για τα τεκταινόμενα και τις εξελίξεις στην ψαλτική την εποχή εκείνη.
Ήδη από το 1800, με τον χαμένο σήμερα κώδικα Ζωγραφείου 46, παραδίδει το θεωρητικό του, το οποίο να σημειωθεί πως αποτελεί το πρώτο θεωρητικό της ψαλτικής τέχνης, γραμμένο και στα Καραμανλίδικα της εποχής. Ο Κώνστας είναι ο πρώτος εκκλησιαστικός μουσικός, ο οποίος καταγράφει τις ποικίλες μουσικές κλίμακες των εκκλησιαστικών ήχων σε σχήμα βραχίονα της πανδουρίδας. Αυτό είναι ένα σημαντικό στοιχείο για την παιδαγωγική αντίληψη του Κώνστα, ο οποίος καθιστά «εκείνα άτινα ποιεί αοράτως η φωνή μέσα εις τον λάρυγγα και εις το στόμα», όπως μας προείπε ο Χρύσανθος, οπτικοακουστικό μέσο και υποτύπωση στον βραχίονα της πανδουρίδας, πάντα με γνώμονα την καλύτερη θεωρητική και πρακτική μετάδοση των διαφόρων μικροδιαστημάτων και τροπικών συμπεριφορών της ψαλτικής τέχνης.
Αργότερα, τον σπουδαίο Απόστολο Κώνστα θα μιμηθούν και άλλοι μεγάλοι δάσκαλοι της ψαλτικής, οι οποίοι καταγράφουν τις μουσικές κλίμακες σε σχήμα βραχίονα της πανδουρίδας, προτείνοντας πλέον ως το καταλληλότερο όργανο την τελευταία.
Ένας από αυτούς, ο Χρύσανθος, σε αρκετά σημεία του μεγάλου θεωρητικού του, προτείνει ως βασικό όργανο διδασκαλίας της ψαλτικής τέχνης την πανδουρίδα. Συγκεκριμένα στην παράγραφο 436 γράφει:
Καλά τα λέει ο Χρηστάκης. Μια παρατήρηση μόνο: τα διαστήματα ή τα μικροδιαστήματα από μόνα τους δεν αποτελούν κανένα κριτήριο τροπικότητας. Έτσι, σε έναν ταμπουρά ή θαμπούρα ή βάρβιτο της αρχαιότητας, ακόμα κι αν βρίσκαμε τους περντέδες, οπότε και τα διαστήματα που χρησιμοποιούσε η μουσική εκείνη, δεν θα γνωρίζαμε τίποτα για την τροπικότητά της.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετικά!
ΑπάντησηΔιαγραφή