Πέμπτη 31 Μαρτίου 2016

Άχιλλέας Χαλδαιάκης "Η Καλοφωνία στην Ψαλτική Τέχνη" (Μέρος α')

Μία ομιλία του Αναπληρωτή Καθηγητή Βυζαντινής Μουσικολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Αχιλλέα Γ. Χαλδαιάκη με θέμα:«...τότε γὰρ οὐ καλοφωνία ἀλλὰ τὸ λεγόμενον ἀπὸ χοροῦ γενήσεται...».
Η Ομιλία πραγματοποιήθηκε σε εκδήλωση του "Αντιφωνικού Μέλους", στις 17 Δεκεμβρίου του 2012, στον Ι. Ν. Ζωοδόχου Πηγής Ακαδημίας Αθηνών.

Σημείωση:
 Ὁ Ἀχιλλεὺς Γ. Χαλδαιάκης γεννήθηκε στὴν Ἀθήνα τὸ ἔτος 1969. Σπούδασε Θεολογία καὶ Μουσικολογία στὴν Ἀθήνα. Παρακολούθησε μεταπτυχιακὰ μαθήματα στὴ Θεολογικὴ Σχολὴ τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν [μεταπτυχιακὸ δίπλωμα εἰδίκευσης μὲ τὴν ἐργασία: Ὁ γέρων Ἱερόθεος (1762-1814). Ἡ πολιτεία τοῦ κτίτορος τῆς ἱερᾶς μονῆς προφήτου Ἠλιοὺ Ὕδρας καὶ κριτικὴ ἔκδοση τοῦ Βίου του (ἔκδοση: Ἀθῆναι 2001, σσ. 616)] καὶ ἀναγορεύθηκε διδάκτωρ τοῦ Τμήματος Μουσικῶν Σπουδῶν τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν [διδακτορικὴ διατριβὴ μὲ θέμα: Ὁ πολυέλεος στὴν βυζαντινὴ καὶ μεταβυζαντινὴ μελοποιία (ἔκδοση: Ἀθῆναι 2003, σσ. 992)].

Ὑπηρετεῖ στὸ Τμῆμα Μουσικῶν Σπουδῶν τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν, ἀπὸ τὸ ἔτος 1992 [ἀρχικὰ ὡς ἐπιστημονικὸς συνεργάτης (διδάσκων βάσει τοῦ προεδρικοῦ διατάγματος 407/80), στὴ συνέχεια δὲ ὡς λέκτωρ (ἀπὸ τὸ ἔτος 1999) καὶ ὡς ἐπίκουρος καθηγητής (ἀπὸ τὸ ἔτος 2004)∙ ἀπὸ τὸ ἔτος 2008 εἶναι μόνιμος ἐπίκουρος καθηγητής], στὸ γνωστικὸ ἀντικείμενο τῆς Βυζαντινῆς Μουσικολογίας. 

Παράλληλα διατελεῖ: χοράρχης τοῦ χοροῦ ψαλτῶν Οἱ μαΐστορες τῆς ψαλτικῆς τέχνης· πρωτοψάλτης κεντρικοῦ ναοῦ τῶν Ἀθηνῶν· γενικὸς γραμματέας τοῦ συνοδικοῦ Ἱδρύματος Βυζαντινῆς Μουσικολογίας· ἱδρυτικὸ μέλος καὶ διαχειριστὴς τῆς ἀστικῆς μὴ κερδοσκοπικῆς Ἑταιρείας Ἀνατολῆς τὸ περιήχημα· ἱδρυτικὸ μέλος τῆς ἀστικῆς μὴ κερδοσκοπικῆς Ἑταιρείας Ἡ Αἰγιναία καὶ ἀρχισυντάκτης τῆς ὁμώνυμης ἑξαμηνιαίας περιοδικῆς πολιτιστικῆς ἔκδοσης (τῆς ὁποίας ἔχουν ἤδη κυκλοφορηθεῖ δεκατέσσερα τεύχη)· ἐπιστημονικὸς συνυπεύθυνος τῆς κριτικῆς ἔκδοσης τῶν Ἁπάντων τοῦ ἁγίου Νεκταρίου (τῶν ὁποίων ἔχουν ἤδη ἐκδοθεῖ οἱ τρεῖς πρώτοι τόμοι)· μέλος λοιπῶν ἐπιστημονικῶν σωματείων καὶ καλλιτεχνικῶν συλλόγων. 

Ἔχει δημοσιεύσει ὀκτὼ αὐτοτελῆ βιβλία καὶ ἔχει ἐπιμεληθεῖ τῆς ἔκδοσης ἰσάριθμων συλλογικῶν τόμων (πρακτικῶν συνεδρίων, τιμητικῶν τόμων κ.λπ.). Δεκάδες ἄλλες μελέτες του ἔχουν καταχωρισθεῖ σὲ περιοδικὰ καὶ συλλογικοὺς τόμους. Συμμετέχει, ἐπίσης, σὲ διεθνῆ μουσικολογικὰ καὶ θεολογικὰ συνέδρια. Ἡ ἐρευνητική του δραστηριότητα ἑστιάζεται στοὺς γνωστικοὺς χώρους τῆς βυζαντινῆς μουσικολογίας, μουσικῆς λαογραφίας, χριστιανικῆς λατρείας, ἁγιολογίας καὶ ὑμνολογίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλιο Ιστολογίου

Οι απόψεις που εκφράζονται, απηχούν την προσωπική γνώμη του εκάστοτε γράφοντος.

Γράψτε το σχόλιό σας και απλά περιμένετε λίγες ώρες μέχρι να το δείτε δημοσιευμένο.

Σχόλια που τηρούν στοιχειώδη κανόνες ευπρέπειας είναι αυτονόητο ότι αποτελούν αφορμή διαλόγου και ουδέποτε θα λογοκριθούν.

Δεν επιτρέπονται σχόλια που συκοφαντούν κάποιο πρόσωπο, που περιέχουν υβριστικούς χαρακτηρισμούς κλπ. Για τον λόγο αυτό ενεργοποιήθηκε η προ-έγκριση για να αποφευχθούν κρούσματα προσβλητικής συμπεριφοράς διότι οφείλουμε να διαφυλάξουμε την αξιοπρέπεια του ιστολογίου μας.

Ανώνυμα σχόλια ή σχόλια με ψευδώνυμο ενδέχεται να διαγραφούν για την διαφύλαξη της ποιότητας. Τα σχόλια δεν είναι πεδίο στείρας αντιπαράθεσης αλλά προβληματισμού και γόνιμου διαλόγου.