Δευτέρα 5 Απριλίου 2021

(Μουσικό κείμενο) Επί σοι χαίρει...Την γαρ σην μήτραν..." μέλος Ξένου Κορώνη, Ήχος Πλ.δ΄

Κατά την θεία Λειτουργία τού Μεγάλου Βασιλείου, ορίζεται και ψάλλεται Μεγαλυνάριο, αντί τού κοινού Άξιον εστίν ως αληθώς, το Επί σοι χαίρει κεχαριτωμένη πάσα η κτίσις.  Είναι ποίημα θεοτοκίο τού Ιωάννου Δαμασκηνού σέ ήχο πλ.δ΄, ως Κάθισμα τής β΄ Στιχολογία, στον Όρθρο τής Κυριακής, τής περιόδου τού πλ.δ΄ ήχου τής Οκτωήχου. [1] 

Ο Ύμνος είναι μελοποιημένος "από τον μεγάλο και περίφημο μελοποιό Ξένο Πρωτοψάλτη τον Κορώνη, μαθητή τού Ιωάννου Γλυκέως, κατά το δεύτερο τέταρτο του ιδ΄αιώνος"  όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο Ομότιμος Καθηγητής τού Πανεπιστημίου Αθηνών Γρηγόριος Στάθης στο σχετικό άρθρο τής Μουσικολογικής Περιοδικής Έκδοσης "Ανατολής το Περιήχημα" (Τεύχος 1, Αθήνα 2014). Είναι τονισμένος σε Ήχο Πλάγιο τού Τετάρτου ο οποίος εξηγήθηκε στη Νέα Μέθοδο από τον Χουρμούζιο Χαρτοφύλακα.

Θερμές ευχαριστίες στον Αρχισυντάκτη του Περιοδικού και Κοσμήτορα τής Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών και Καθηγητή Βυζαντινής Μουσικολογίας και Ψαλτικής Τέχνης του Τμήματος Μουσικών Σπουδών τού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Αχιλλέα Χαλδαιάκη για την άδεια να ανεβάσουμε το παρόν μέλος δια το κοινόν όφελος.


Download σε μορφή pdf ΕΔΩ









[1]  Γρηγορίου Θ. Στάθη: " Επι σοι χαίρει-Την γαρ στην μήτραν και το ακροτελεύτιον Επί σοι χαίρει". Ανατολής το Περιήχημα, Τεύχος 1, Αθήνα 2014, σελ. 343.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλιο Ιστολογίου

Οι απόψεις που εκφράζονται, απηχούν την προσωπική γνώμη του εκάστοτε γράφοντος.

Γράψτε το σχόλιό σας και απλά περιμένετε λίγες ώρες μέχρι να το δείτε δημοσιευμένο.

Σχόλια που τηρούν στοιχειώδη κανόνες ευπρέπειας είναι αυτονόητο ότι αποτελούν αφορμή διαλόγου και ουδέποτε θα λογοκριθούν.

Δεν επιτρέπονται σχόλια που συκοφαντούν κάποιο πρόσωπο, που περιέχουν υβριστικούς χαρακτηρισμούς κλπ. Για τον λόγο αυτό ενεργοποιήθηκε η προ-έγκριση για να αποφευχθούν κρούσματα προσβλητικής συμπεριφοράς διότι οφείλουμε να διαφυλάξουμε την αξιοπρέπεια του ιστολογίου μας.

Ανώνυμα σχόλια ή σχόλια με ψευδώνυμο ενδέχεται να διαγραφούν για την διαφύλαξη της ποιότητας. Τα σχόλια δεν είναι πεδίο στείρας αντιπαράθεσης αλλά προβληματισμού και γόνιμου διαλόγου.