Ο μηχανικός ισοκράτης παράγει, στην καλύτερη περίπτωση, ένα ασύμβατο με τη φωνή του ψάλτη ηχοχρωματικό βόμβο, ο οποίος δεν ακολουθεί το φώνημα του κειμένου και κυρίως έχει αδιάπτωτη ένταση και καμία αίσθηση ανάσας ή κυματισμού, όπως το φυσικό ισοκράτημα. Είναι απαράδεκτο, από άποψη μουσικής (ίσως και της Θεολογίας), να χρησιμοποιούμε στη λατρεία τέτοια πράγματα.
Η κυματική αίσθηση της αναπνοής και των τονισμών όμως είναι το βασικότερο αισθητικό γνώρισμα της Ψαλτικής αλλά και κάθε ποιοτικής μουσικής. Γράφει ο Herbert Hount «μια αναπνοή, δλδ το γέμισμα των πνευμόνων με αέρα και το άδειασμά τους, είναι ένα πρότυπο των φάσεων της φύσης. Όλη η φύση είναι ανύψωση και πτώση, ένα μέσα και ένα έξω, μία αύξηση και μία μείωση, η φύση αναπνέει», μόνο το μηχανικό ισοκράτημα δεν αναπνέει. Αυτό δεν σημαίνει ότι το ισοκράτημα πρέπει να κόβεται. Μπορεί να είναι συνεχές, αλλά να έχει τα χαρακτηριστικά της ανθρώπινης ομιλίας. Δε μιλάω συνέχεια στο ίδιο τέμπο, στην ίδια ένταση, ούτε ψάλλω. Αφού δεν πρέπει να ψάλλω συνέχεια στην ίδια ένταση, γιατί το μηχανικό ισοκράτημα πρέπει να ακούγεται συνέχεια στην ίδια ένταση; Πέραν τούτου, προκύπτει από τη χρήση αυτού του μηχανήματος και ένα ακόμη σοβαρό πρόβλημα ηχητικής δυσαναλογίας, αφού παρουσιάζεται συχνότατα ένας μόνος, κατάμονος ψάλτης να συνοδεύεται από φωνές «τριάντα βαρβάτων εκ βάθους ισοκρατούντων» (η ορολογία είναι απ΄ τα βυζαντινά χειρόγραφα).
Η συνήθης δικαιολογία των χρηστών του μηχανικού ισοκράτη, ότι ψάλλουν μόνοι τους και δεν έχουν ποιον να εκτελεί το ίσο, μας οδηγεί στη θεώρηση του πράγματος και από ιστορική και αισθητική σκοπιά. Κατ’ αρχήν το ισοκράτημα δεν είναι απαραίτητο εκ των «ών ουκ άνευ» στοιχείων της ψαλμωδίας, παρ’ ότι είναι πάντοτε εκεί, ακόμα και όταν δεν ακούγεται, αφού πρέπει να βρίσκεται στο νου του ψάλλοντος και εύκολα να υπονοείται απ΄ την μουσική αντίληψη των ακροατών. Βεβαίως, καλό είναι να υπάρχουν ισοκράτες που το «βαστούν», αλλά δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι οι μαρτυρίες που προέρχονται από παλαιές βυζαντινές ή μεταβυζαντινές μουσικολογικές ή ιστορικοφιλολογικές πηγές, μας πληροφορούν άμεσα ή έμμεσα, ότι το ισοκράτημα δε γινότανε σε όλα τα μέλη και ούτε σε ολόκληρα τα μέλη. Συνήθως εμφανιζόταν σε μέλη καλοφωνικών συνθέσεων.
ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΑ ΜΕΤΟΝ κ.ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ
ΑπάντησηΔιαγραφήΧαίρομαι πολυ με τις απόψεις σας,με βρίσκουν απόλυτα σύμφωνο!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο σας! Συμφωνώ κι εγω!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπειδή νομίζω πως πλέον υπάρχουν ισοκράτες που έχουν μαγνητοφωνημένες φυσικές φωνές, θα μπορούσε να θεωρήσει κάποιος ότι αίρεται το ζήτημα της φυσικής φωνής. Το θέμα πιστεύω πως πρέπει κυρίως να βασιστεί στην απαγόρευση της χρήσεως οργάνων ή άλλου μη νοητά συμμετέχοντος ήχου στη λατρεία, αφού το ψάλσιμο είναι προσευχή, ενεργός συμμετοχή στα τελούμενα. Όπως, δηλαδή, δε γίνεται Ακολουθία με ηχογραφήσεις αλλά απαιτείται φυσική παρουσία του ψάλλοντος, έτσι δεν έχει νόημα η εκφορά του ισοκρατήματος από μη λογικώς συμμετέχοντα φορέα. Το ισοκράτημα ξεκίνησε από το συνοδευτικό μουρμούρισμα των ύμνων και, αν και πλέον έχει σουλουπωθεί και αποτελεί συνοδεία στη βάση του πενταχόρδου, δεν πρέπει να γίνεται αυτοσκοπός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΑ ΚΑΝΕΝΑ ΜΗΧΑΝΗΜΑ ΟΣΟ ΤΕΛΕΙΟ ΚΑΙ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΗΣΕΙ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΦΩΝΗ ΟΤΑΝ ΚΑ ΕΦΟΣΟΝ ΑΥΤΗ ΠΗΓΑΖΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΨΥΧΗ
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνω απολυτα μεολους σας καλημερα σπυρος απο κιλκις '
ΑπάντησηΔιαγραφή