Θεοδώρου Ρόκα
Θεολόγου
υπ. Δρος Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α.
Η ερχόμενη Κυριακή, πρώτη δηλ. Κυριακή μετά την εορτή των Αγίων Πάντων και την ολοκλήρωση της χρήσεως του Πεντηκοσταρίου, του λειτουργικού εκείνου βιβλίου που χρησιμοποιείται στις Ακολουθίες της Εκκλησίας από την Κυριακή του Πάσχα μέχρι την εορτή που προαναφέρθηκε, είναι η Κυριακή κατά την οποία ανοίγει ξανά και επίσημα πλέον το βιβλίο της Οκτωήχου, με τον πρώτο της από τους οκτώ ήχους να προβάλλεται στο ψαλτικό προσκήνιο.
Έτσι λοιπόν με την έναρξη της Οκτωήχου μας δίδεται η ευκαιρία να αναλύσουμε αυτή τη φορά, με συντομία, τις Υπακοές των οκτώ ήχων. Η Υπακοή αναγινώσκεται κατά την ακολουθία του Όρθρου των Κυριακών αμέσως μετά την εκφώνηση των Αναστασίμων Ευλογηταρίων "Ὅτι ἡυλόγηται σου τὸ ὄνομα..." και πριν την έναρξη της ψαλμωδίας των Αντιφώνων των Αναβαθμών, καθώς και στη Θεία Λειτουργία αμέσως μετά τα Απολυτίκια της Εισόδου και πριν το Κοντάκιο. Δυστυχώς σε πολλούς ναούς όταν τελείται η Θεία Λειτουργία παραλείπεται να ψάλλεται η Υπακοή. Αυτό γίνεται εσφαλμένα, ενώ το ορθό είναι να ψάλλεται. Ακολουθεί η Υπακοή του α' ήχου, η οποία αναφέρει τα εξής:
"Ἡ τοῦ λῃστοῦ μετάνοια, τὸν Παράδεισον ἐσύλησεν,
ὁ δὲ θρῆνος τῶν Μυροφόρων τὴν χαρὰν ἐμήνυσεν·
ὅτι ἀνέστης Χριστὲ ὁ Θεός, παρέχων τῷ κόσμῳ τὸ μέγα ἔλεος".
Το ανωτέρω υμνογραφικό χωρίο κάνει λόγο για 3 βασικά ζητήματα. Το πρώτο είναι η μετάνοια του ευγνώμονος ληστού του Σταυρού, το δεύτερο είναι ο μεταβληθείς σε χαρά θρήνος των Μυροφόρων και το τρίτο είναι η Ζωηφόρος Ανάσταση του Χριστού. Μας αναφέρει δηλ. ο υμνωδός οτι ο Παράδεισος εσυλήθη δηλ. γίνεται χρήση ενός καταχρηστικού όρου για να καταδειχθεί οτι ο Παράδεισος που ήταν κλεισμένος και απαγορευμένος για τον άνθρωπο άνοιξε ξανά. Πως έγινε αυτό; Μα φυσικά με τη Σταύρωση και την Ανάσταση του Κυρίου, ο Οποίος τοποθέτησε ως πρώτο, μετά τον Πρωτόπλαστο Αδάμ, οικήτορα του Παραδείσου τον ληστή του Σταυρού, ο οποίος έδειξε ειλικρινή μετάνοια.
Η ανάσταση του Χριστού είναι εκείνο το γεγονός που μετέβαλε τον θρήνο των Μυροφόρων σε χαρά και μαζί με εκείνες χάρηκε σύμπασα η κτίση διότι της απλώθηκε απλόχερα η χάρη και το έλεος του Θεού καθώς και η ανεξάντλητη ελπίδα οτι καταργήθηκε ο θάνατος και χαρίστηκε σε όλους τους ανθρώπους η αληθινή ζωή που πηγάζει από τον ίδιο τον Αναστάντα Χριστό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλιο Ιστολογίου
Οι απόψεις που εκφράζονται, απηχούν την προσωπική γνώμη του εκάστοτε γράφοντος.
Γράψτε το σχόλιό σας και απλά περιμένετε λίγες ώρες μέχρι να το δείτε δημοσιευμένο.
Σχόλια που τηρούν στοιχειώδη κανόνες ευπρέπειας είναι αυτονόητο ότι αποτελούν αφορμή διαλόγου και ουδέποτε θα λογοκριθούν.
Δεν επιτρέπονται σχόλια που συκοφαντούν κάποιο πρόσωπο, που περιέχουν υβριστικούς χαρακτηρισμούς κλπ. Για τον λόγο αυτό ενεργοποιήθηκε η προ-έγκριση για να αποφευχθούν κρούσματα προσβλητικής συμπεριφοράς διότι οφείλουμε να διαφυλάξουμε την αξιοπρέπεια του ιστολογίου μας.
Ανώνυμα σχόλια ή σχόλια με ψευδώνυμο ενδέχεται να διαγραφούν για την διαφύλαξη της ποιότητας. Τα σχόλια δεν είναι πεδίο στείρας αντιπαράθεσης αλλά προβληματισμού και γόνιμου διαλόγου.