Πέμπτη, 26 Οκτωβρίου 2017

Υμνογραφικά - Ερμηνευτικά (οβ΄) Το Ι΄ Αναστάσιμο Εξαποστειλάριο! Του Θεολόγου & Πρωτοψάλτη Θεοδώρου Ρόκα!

 Το Ι' Αναστάσιμο Εξαποστειλάριο

 Θεοδώρου Ρόκα
Θεολόγου
Μ.Α. Ερμηνευτικής Θεολογίας

"Τιβεριάδος θάλασσα, σὺν παισὶ Ζεβεδαίου, Ναθαναὴλ τῷ Πέτρῳ τε, 
σὺν δυσὶν ἄλλοις πάλαι, καὶ Θωμᾶν εἶχε πρὸς ἄγραν, οἳ Χριστοῦ τῇ προστάξει, 
ἐν δεξιοῖς χαλάσαντες, πλῆθος εἷλκον ἰχθύων, ὃν Πέτρος γνούς, πρὸς αὐτὸν ἐνήχετο, οἷς τὸ τρίτον φανεὶς καὶ ἄρτον ἔδειξε, καὶ ἰχθὺν ἐπ' ἀνθράκων".

Το ανωτέρω εξαποστειλάριο, δηλ. το δέκατο στη σειρά των εξαποστειλαρίων, που έχει ως βάση την ευαγγελική περικοπή που προέρχεται από το κατά ευαγγέλιο, γνωστή ως "δέκατο (Ι') εωθινό ευαγγέλιο" (Ιωαν. 21,1-14) δίδει έμφαση και αυτό σε ένα μείζον ζήτημα, το οποίο έχει αναλυθεί άπειρες φορές και χρήζει διαρκούς επαναλήψεως για να λειτουργεί ως μαρτυρία και ομολογία του κοσμοσωτηρίου γεγονότος της Αναστάσεως του Κυρίου.

Ποιό είναι αυτό το ζήτημα; Κατ αρχάς εκείνο που ομολογεί ο ευαγγελιστής Ιωάννης πως ο αναστάς Ιησούς κάλεσε τους μαθητές του να φάνε όταν εκείνοι βγήκαν στη στεριά επιστρέφοντας από την αλιεία τους. Ο Κύριος λοιπόν είχε ανάψει φωτιά και ετοίμαζε δείπνο για τους μαθητές του και παράλληλα τους προέτρεψε να φέρουν και ψάρια από εκείνα που είχαν πιάσει προκειμένου να τα ψήσουν και να τα φάνε.

Εδώ λοιπόν τίθεται το εξής ερώτημα: Ο ευαγγελιστής και ακολούθως ο υμνογράφος δίδουν έμφαση σε ένα δείπνο που επρόκειτο να κάνει ο αναστάς Ιησούς με τους μαθητές του; Ασφαλώς και όχι. Η όλη ευαγγελική διήγηση αλλά και το ως άνω εωθινό εξαποστειλάριο αποσκοπούν να καταδείξουν κάτι πολύ βασικό για την χριστιανική πίστη οτι ο Ιησούς που εμφανίζεται μπροστά στους μαθητές του και τους προσκαλεί σε γεύμα δεν είναι κάποιο φάντασμα, το οποίο δεν μπορεί εκ φύσεως να συνδιαλαγεί με ανθρώπους ούτε και να φάει μαζί τους, αλλά ο ίδιος ο μέχρι πρότινος σταυρωθείς και ταφείς Ιησούς και πλέον αναστάς Ιησούς απαλλαγμένος από τη φθορά του θανάτου.

Εν προκειμένω καταδεικνύεται το αληθές της αναστάσεως του Σωτήρα και πως το σώμα που ανέστη εκ του τάφου όταν επανήλθε σε αυτό η ψυχή του είναι κοινό ανθρώπινο σώμα, απαλλαγμένο όμως από τα δεσμά της φθοράς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλιο Ιστολογίου

Οι απόψεις που εκφράζονται, απηχούν την προσωπική γνώμη του εκάστοτε γράφοντος.

Γράψτε το σχόλιό σας και απλά περιμένετε λίγες ώρες μέχρι να το δείτε δημοσιευμένο.

Σχόλια που τηρούν στοιχειώδη κανόνες ευπρέπειας είναι αυτονόητο ότι αποτελούν αφορμή διαλόγου και ουδέποτε θα λογοκριθούν.

Δεν επιτρέπονται σχόλια που συκοφαντούν κάποιο πρόσωπο, που περιέχουν υβριστικούς χαρακτηρισμούς κλπ. Για τον λόγο αυτό ενεργοποιήθηκε η προ-έγκριση για να αποφευχθούν κρούσματα προσβλητικής συμπεριφοράς διότι οφείλουμε να διαφυλάξουμε την αξιοπρέπεια του ιστολογίου μας.

Ανώνυμα σχόλια ή σχόλια με ψευδώνυμο ενδέχεται να διαγραφούν για την διαφύλαξη της ποιότητας. Τα σχόλια δεν είναι πεδίο στείρας αντιπαράθεσης αλλά προβληματισμού και γόνιμου διαλόγου.