Κυριακή 25 Μαρτίου 2018

Κυριακάτικοι Στοχασμοί στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου! Από τον Πανοσ. Αρχιμ. Ιερόθεο Λουμουσιώτη! 25.03.2018

Πανοσ. Αρχιμ.
Ιεροθέου Λουμουσιώτη 
Ιεροκήρυκος Ι.Μ. Ύδρας


"καὶ εἰσελθὼν ὁ ἄγγελος πρὸς αὐτὴν εἶπε· χαῖρε, κεχαριτωμένη· ὁ Κύριος μετὰ σοῦ· εὐλογημένη σὺ ἐν γυναιξίν. ἡ δὲ ἰδοῦσα διεταράχθη ἐπὶ τῷ λόγῳ αὐτοῦ, 
καὶ διελογίζετο ποταπὸς εἴη ὁ ἀσπασμὸς οὗτος. καὶ εἶπεν ὁ ἄγγελος αὐτῇ· 
μὴ φοβοῦ, Μαριάμ· εὗρες γὰρ χάριν παρὰ τῷ Θεῷ.» 
(Λουκ. α, 28-30)

Στον χώρο της τον προσωπικό, εκεί που βασίλευε η ηρεμία και η ησυχία που βασιλεύει στα προσωπικά ενδιαιτήματα του καθενός εξ ημών, αγαπητοί μου αδελφοί, επισκέπτεται ο μέγας Αρχάγγελος Γαβριήλ την Αειπάρθενον Κόρη, Παρθένον Αγνή, την Παναγία Μητέρα μας. Eκεί στο ημίφως και το σκοτάδι του δωματίου εισβάλλει το φως και ο απεσταλμένος του φωτός. Εισβάλλει η μέρα και το φως το ηλιακό στο σκοτάδι και το έρεβος της πνευματικής ακαταστασίας του αρχαίου Ισραήλ. Χαίρε, αυτός ο χαιρετισμός είναι κοινός του Αρχαγγέλου Γαβριήλ και του αναστημένου Λυτρωτού μας προς τις μαθήτριες και μυροφόρες Του.

Χαίρετε, σεις παιδιά του Αναστημένου και Χαίρε, και συ που θα αξιωθείς να τον γεννήσεις! Την ίδια χαρά μοιράζεται ο υιός της βασιλείας του Θεού εμ την Παρθένο που συνεργεί στο μυστήριο της ενανθρωπήσεως του Θεού Λόγου. Με χαρά αναγγέλεται το χαρμογενές και χαρμοτερπές μήνυμα του Ουρανού στη Γη. Όχι, όμως αόριστο μήνυμα αλλά συγκεκριμένο μήνυμα της Παναγίας Τριάδος προς την Παναγία Μητέρα του Χριστού, του μικρού Ιησού, του Εμμανουήλ (που σημαίνει μαζί μας είναι ο Θεός). Το μεταφέρει ο Αγαθός Άγγελος προς την Κόρη Μαριάμ, την αγία Μαρία, την Παρθένο. Εκτός του χαιρετισμού της, λέγει ξεκάθαρα ποιος τον αποστέλλει.
Ο Κύριος μαζί σου, αυτός που με αποστέλλει είναι Εκείνος που θέλει το καλό σου και το καλό όλης της οικουμένης! Αν συ δεχθείς, τότε η σωτηρία πηγάζει από σένα και ξεχύνεται από τα ουράνια για όλους και προς όλους εμάς τους επι γης παραπαίοντες ανθρώπους που ζούμε στην μαυρίλα μας και στην απαξίωση του προσώπου μας. Ενώ η Παναγία και Θεού πρόσωπο βλέπει για να το πούμε απλά και με την θέα αυτή του αγίου Θεού, πορεύεται στην ζωή και πορεία της ανάμεσα στους ανθρώπους.

O χαιρετισμός την σκανδαλίζει αρχικώς, πως έρχεται και την χαιρετά στο δωμάτιο της ένας άνδρας! Είναι γεμάτη έκπληξη, την καθησυχάζει ο Γαβριήλ και της λέει ότι είσαι ευλογημένη ανάμεσα στις γυναίκες και η ευλογία σου είναι θεόσδοτη και θεοδώρητη! Σε επισκιάζει η χάρις του αγίου Πνεύματος! Αυτή την επισκίαση και μέσα από την την ευλογημένη σκιά που είναι γεμάτη φως την ζει ανακαινιστικά η Αγία Μαρία η Παρθένος. Σκιά με φώς και υπό το φως της σκιάς αυτής η Παναγία μας πορεύεται! Γίνεται σκεύος εκλογής το απόρρητο και δανείζει σάρκα και οστά στον Βασιλέα του κόσμου για να εισέλθει στην ανθρώπινη πραγματικότητα ο Χριστός του Κυρίου, ανάμεσα μας ως άνθρωπος τέλειος και Θεός τέλειος σε ένα Πρόσωπο, το θεανδρικό και θεανθρώπινο Πρόσωπο, του Κυρίου μας Ιησού Χριστού.

Ο άγγελος Γαβριήλ την καθησυχάζει, μην φοβάσαι! Ανθρώπινος φόβος μην σε διακατέχει, ανθρώπινη αμφιβολία μην σε καταδυναστεύει, ανθρώπινη αμφιταλάντευση μην έρχεται στο νου σου διότι εδώ ο φόβος δεν πρέπει να είναι ανθρώπινος αλλά να είναι φόβος Θεού, απόλυτος σεβασμός και ευλογία Θεού σε όλους μας και ιδιαιτέρως σε Εκείνην!

Η Παναγία συνειδητοποιεί ότι ο απεσταλμένος είναι του Θεού, το κέλευσμα και παράκληση και χαιρετισμός που μεταφέρεται είναι του Θεού! Ότι και αν διαμείβεται ενώπιον μας είναι διάλογος Θεού και ανθρώπου, είναι η κλίση του Ουρανού για να γίνουμε Θεού άνθρωποι. Είναι η αποκατάσταση της διασαλευθείσης τάξεως στη σχέση του Θεού με τον άνθρωπο. Διερράγησαν κάποτε οι σχέσεις του Θεού με τους πρωτοπλάστους και απεκαταστάθησαν στην κατάφαση στο σχέδιο του Θεού από την Παρθένο Μαρία. Μία γυναίκα οδήγησε το ανθρώπινο γένος στην πτώση της αμαρτίας και από μία γυναίκα προήλθε η εν Χριστώ σωτηρία. Η πρώτη Εύα ανέτρεψε την παραδείσια μακαριότητα και η δεύτερη Εύα, οδήγησε τον άνθρωπο ξανά στην αγκαλιά του Θεού, στην βίωση του παραδείσου και των δωρεών του επι γης.

Το ναι της, είναι η νέα συνεργασία του Θεού με τον άνθρωπο και από αυτή την αγία συνεργασία έρχεται στην ιστορική πραγματικότητα ο Σωτήρας και Λυτρωτής μας, ο Ιησούς Χριστός.

Πως όμως πορεύθηκε; Γεμάτη χάρη Θεού! Αυτή ήταν και είναι η αλήθεια. Η Παναγία μας, είναι γεμάτη χάρη Χριστού, του Υιού και Θεού Της. Σαρκώνει τον Θεόν Λόγον, το δεύτερο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος έτσι που μόνο ο Θεός ξέρει και ενεργεί στην δική της παρουσία και έρχεται μετά εννεάμηνον να υποδεχθεί τον Βασιλέα του κόσμου ως ένα Βρέφος που εξωτερικά μοιάζει με όλα τα άλλα, αλλά είναι Εκείνος που σώζει από τον θάνατο και την φθορά όλο το γένος των βροτών. Το βρότειο φύραμα μπορεί να ξαναζήσει τα έργα του Θεού και να μυρίσει παράδεισο ενώ μέχρι τότε-μέχρι το ναι της Παναγίας μας- μύριζε χώμα και θάνατο. Ο θάνατος καταργείται και η ανάσταση ως ανασύσταση του ανθρωπου ομολογείται από όλους τους πιστούς ορθοδοξους χριστιανούς. Ο Θεός δημιούργησε, ο άνθρωπος κατέστρεψε την πορεία της δημιουργίας και η Παναγία με το «ιδού η δούλη Κυριού» βοήθησε τον Θεό να αναδημιουργήσει το ανθρώπινο αγιασμένα και θεωμένα όπως εκείνος ξέρει και βούλεται στην ιστοριά του κόσμου.

Θεός και ανθρώπος, γινονται ένα! Και ενώ ο φιλόσοφος Πλάτων λέγει στο Συμπόσιον: «θεός ἀνθρώπῳ οὐ μίγνυται» (Συμπόσιον, 202ε-203α) ότι δεν μπορεί να αναμειχθεί ο Θεός με τον άνθρωπον εδώ δεν αναμειγνύονται μεν αλλά γίνονται ένα, ξεκάθαρα εις το πρόσωπον του Ιησού Χριστού. Στο πρόσωπο του Θεανθρώπου και Σωτήρος μας, αδελφοί μου, ενεργείται η σωτηρία μας στην οποία και συνήργησε τα μέγιστα η Παναγία μας! Ας ευχηθούμε να ευαγγελισθεί και την ύπαρξη μας λίγη από την χαρά της Παναγίας μας και να ε΄χουμε και εμεις χαρά ανεκλάλητον μέσα μας την χαρά του Σωτήρος Ιησού Χριστού. Αμήν.


Υποσημείωση:
Συμπόσιον του Πλάτωνος, XXIII.: (202e)“καὶ τὰς ἐπῳδὰς καὶ τὴν μαντείαν πᾶσαν καὶ γοητείαν. θεὸς δὲ ἀνθρώπῳ οὐ μίγνυται, ἀλλὰ διὰ τούτου πᾶσά ἐστιν ἡ ὁμιλία καὶ ἡ διάλεκτος θεοῖς πρὸς ἀνθρώπους, καὶ ἐγρηγορόσι καὶ καθεύδουσι· καὶ ὁ μὲν περὶ τὰ τοιαῦτα σοφὸς δαιμόνιος ἀνήρ, ὁ δὲ ἄλλο τι σοφὸς ὢν ἢ περὶ τέχνας ἢ χειρουργίας τινὰς βάναυσος. οὗτοι δὴ οἱ δαίμονες πολλοὶ καὶ παντοδαποί εἰσιν, εἷς δὲ τούτων ἐστὶ καὶ ὁ Ἔρως. Πατρὸς δέ, ἦν δ᾽ ἐγώ, τίνος ἐστὶ καὶ μητρός; (203a)”

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλιο Ιστολογίου

Οι απόψεις που εκφράζονται, απηχούν την προσωπική γνώμη του εκάστοτε γράφοντος.

Γράψτε το σχόλιό σας και απλά περιμένετε λίγες ώρες μέχρι να το δείτε δημοσιευμένο.

Σχόλια που τηρούν στοιχειώδη κανόνες ευπρέπειας είναι αυτονόητο ότι αποτελούν αφορμή διαλόγου και ουδέποτε θα λογοκριθούν.

Δεν επιτρέπονται σχόλια που συκοφαντούν κάποιο πρόσωπο, που περιέχουν υβριστικούς χαρακτηρισμούς κλπ. Για τον λόγο αυτό ενεργοποιήθηκε η προ-έγκριση για να αποφευχθούν κρούσματα προσβλητικής συμπεριφοράς διότι οφείλουμε να διαφυλάξουμε την αξιοπρέπεια του ιστολογίου μας.

Ανώνυμα σχόλια ή σχόλια με ψευδώνυμο ενδέχεται να διαγραφούν για την διαφύλαξη της ποιότητας. Τα σχόλια δεν είναι πεδίο στείρας αντιπαράθεσης αλλά προβληματισμού και γόνιμου διαλόγου.