Μια πράξη που έχει εκλείψει σχεδόν από όλα τα αναλογεία, πλην των Ψαλτών του πάνσεπτου
Πατριαρχικού Ναού και ελαχίστων εξαιρέσεων, είναι και αυτή της ανάβασης και κατάβασης
του Ψάλτη από το αναλογείο του.
Η ενέργεια αυτή των Ψαλτών δεν είναι μία άνευ ουσίας ενέργεια, αφού η κίνηση «του ανεβάσματος και του κατεβάσματος» στα στασίδια, εκτός από την ευλάβεια των ιερών στιγμών που μας φανερώνει, δείχνει και εικονίζει την αέναη κίνηση των Αγγέλων και προσδίδει ιδιαίτερη χάρη και ομορφιά στην όλη Ακολουθία, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο Πρωτοπρεσβύτερος του Οικουμενικού Θρόνου π. Σεραφείμ Φαράσογλου. Ο ίδιος επίσης αναφέρει χαρακτηριστικά: «Οι Ψάλτες όταν ψάλλουν μέσα στην Εκκλησία είναι οι εκπρόσωποι του λαού και αποκαλούνται «Δάσκαλοι», γιατί μαζί με την ψαλμωδία τους που τη διδάσκουν, μας διδάσκουν όταν κατεβαίνουν από το στασίδι τους, πότε είναι οι ιερώτατες στιγμές, πότε πρέπει να κάνουμε το σταυρό μας και πότε πρέπει να γονατίζουμε ή να κάνουμε μετάνοιες.».
Για το λόγο
αυτό θεωρήσαμε χρήσιμο να αναφέρουμε στους αγαπητούς μας Ψάλτες και τους φιλόμουσους
αναγνώστες, τα σημεία στα οποία οι χοροί κατεβαίνουν από το στασίδι τους, σύμφωνα
με το Άγραφο Τυπικό της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, με την ευχή σιγά σιγά να επανέλθει στην λειτουργική πράξη των αναλογείων μας.
α) Στον Εσπερινό:
1. Στο "Εις πολλά έτη Δέσποτα", "Ευλογητός" και "Δεύτε Προσκυνήσωμεν"
2. Στα "Θεοτόκε Παρθένε" των Κατανυκτικών Εσπερινών.
3. Στα "Σοφία", "Τον Δεσπότην" μέχρι το τέλος.
β) Στον Όρθρο:
1. Στο "Ευλογητός", "Βασιλεύ Ουράνιε".
2. Στον "Εξάψαλμο", "Ειρηνικά", "Θεός Κύριος", "Απολυτίκια".
3. Στο "Δόξα" των Ευλογηταρίων.
4. Στο "Εις πολλά έτη" της εισόδου του Αρχιερέα.
5. Στο "Ανάστασιν Χριστού", "Ελέησον με" μέχρι και το "Ιδού γαρ αλήθειαν...".
6. Στις "Καταβασίες"
7. Στα "Μεγαλυνάρια" (Τιμιωτέρα), (Όχι όμως όταν ψάλλεται ο Κανόνας της Θ΄ Ωδής).
8. Στό "Εξαποστειλάριο" μόνο ο αριστερός χορός.
9. Στο "Τον Δεσπότην και Αρχιερέα" στις αρχιερατικές χοροστασίες.
10. Στο "Αινείτε", στις Αρχιερατικές Χοροστασίες.
11. Στην "Δοξολογία".
γ) Στη Θεία Λειτουργία:
1. Στο "Ευλογημένη η Βασιλεία".
2. Στο "Ευαγγέλιο"
3. Στο "Ως τον Βασιλέα".
4. Στο "Σε υμνούμεν" καί "Άξιον εστίν".
5. Στό "Πρόσχωμεν τα Άγια...", "Εἰς Άγιος".
6. Στο "Μετά φόβου", "Είδωμεν το φως" μέχρι το τέλος.
7. Στα "Κύριε ελέησον" της χειροτονίας διακόνου, πρεσβυτέρου, επισκόπου.
δ) Στους Χαιρετισμούς:
1. Στο "Ευλογητός", "Βασιλεύ Ουράνιε".
2. Στους "Οίκους των Χαιρετισμών".
3. Στην "Ωραιότητα".
ε) Στον Παρακλητικό Κανόνα:
1. Στο "Ευλογητός", "Κύριε εισάκουσον", "Θεός Κύριος", "Απολυτίκια".
2. Στο "Άξιον εστίν".
3. Στο "Πάντων προστατεύεις" ή "Απόστολοι εκ περάτων".
στ) Στο Μέγα Απόδειπνο.
1. Στο "Ευλογητός", "Βασιλεύ Ουράνιε".
2. Στο "Παναγία Δέσποινα".
3. Στο "Ψυχή μου, ψυχή μου".
4. Στο "Κύριε των δυνάμεων".
5. Στο "Παναγία Θεοτόκε", "Την πάσαν ελπίδα μου".
6. Στο "Σφαγήν σου" ή "Πάντων".
ζ) Στις Προηγιασμένες:
1. Στο "Παναγία Τριάς", "Ευλογημένη η Βασιλεία","Δεύτε προσκυνήσωμεν".
2. Στο "Κέλευσον", "Σοφία, ορθοί, φως Χριστού..."
3. Στα"Κατευθυνθήτω".
4. Στην "Μεγάλη Είσοδο" και συνέχεια απο το "ιδού θυσία μυστική" μέχρι το τέλος του Χερουβικού.
5. Στο "Πρόσχωμεν", "Τα προηγιασμένα άγια", "Εἰς Άγιος"
6. Στο "Μετά φόβου", "Ευλογήσω" μέχρι το τέλος.
η) Στις Μεγάλες Ώρες:
1. Την παραμονή των Χριστουγέννων στο "Σήμερον γεννάται" χύμα.
2. Την παραμονή των Θεοφανίων στο "Την χείρα Σου" χύμα.
3. Την Μ. Παρασκευή το πρωί στο "Σήμερον κρεμάται" χύμα.
θ) Τη Μεγάλη Εβδομάδα:
Στην περιφορά του Σταυρού τη Μ. Πέμπτη το βράδυ απο τον ιερέα.
ι) Στις Περιφορές:
1. Της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρου.
2. Σταυροπροσκυνήσεως σε όλη την Τελετή.
3. Του Επιταφίου την Μ. Παρασκευή το πρωί στα "Απόστιχα καί στο Δοξαστικό των Αποστίχων".
ια) Στην ανάγνωση των Ευχών του Μεγάλου Αγιασμού.
Σημείωση Α΄: Οι Ψάλτες παίρνουν μέρος στις περιφορές:
1. Του Επιταφίου.
2. Της εορτής της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού.
3. Της Σταυροπροσκυνήσεως.
4. Στην έξοδο για την Ανάσταση.
Σημείωση Β΄: Μετάνοιες ψαλτών γίνονται τη Μεγάλη Σαρακοστή:
1. Στα "Θεοτόκε Παρθένε" των Κατανυκτικών Εσπερινών.
2. Στο "Επουράνιε Βασιλεύ".
3. Στο "Πάντων προστατεύεις".
4. Στο "Παναγία Δέσποινα".
5. Στο "Ψυχή μου, ψυχή μου".
6. Στο "Σφαγήν σου".
7. Στα "Κατευθυνθήτω" των Προηγιασμένων.
8. Κατά την Μεγάλη Είσοδο των Προηγιασμένων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλιο Ιστολογίου
Οι απόψεις που εκφράζονται, απηχούν την προσωπική γνώμη του εκάστοτε γράφοντος.
Γράψτε το σχόλιό σας και απλά περιμένετε λίγες ώρες μέχρι να το δείτε δημοσιευμένο.
Σχόλια που τηρούν στοιχειώδη κανόνες ευπρέπειας είναι αυτονόητο ότι αποτελούν αφορμή διαλόγου και ουδέποτε θα λογοκριθούν.
Δεν επιτρέπονται σχόλια που συκοφαντούν κάποιο πρόσωπο, που περιέχουν υβριστικούς χαρακτηρισμούς κλπ. Για τον λόγο αυτό ενεργοποιήθηκε η προ-έγκριση για να αποφευχθούν κρούσματα προσβλητικής συμπεριφοράς διότι οφείλουμε να διαφυλάξουμε την αξιοπρέπεια του ιστολογίου μας.
Ανώνυμα σχόλια ή σχόλια με ψευδώνυμο ενδέχεται να διαγραφούν για την διαφύλαξη της ποιότητας. Τα σχόλια δεν είναι πεδίο στείρας αντιπαράθεσης αλλά προβληματισμού και γόνιμου διαλόγου.