|
Τοιχογραφία απο την εγκάρσια καμάρα του εσωνάρθηκα. Παναγία Κουμπελίδικη της Καστοριάς, 13ος αι. |
Βέβαια με την διάδοση της δυτικότροπης εικόνας της Αγίας Τριάδος, πολύ συχνά μπορεί να την συναντήσουμε σε κάποιον ναό και σύμφωνα με την άποψη του Ι. Βράνου, ας μη διστάσουμε να την ασπαστούμε, αλλά να έχουμε στο μυαλό μας ότι ασπαζόμαστε τρεις χωριστές εικόνες. [12]
Ο Κόντογλου παρόλο που αγιογράφησε την δυτικότροπη εικόνα της Αγίας Τριάδος (εικόνα τέμπλου στο καθολικό της μονής του Αγίου Διονυσίου του ἐν Ὀλύμπῳ στην Πιερία),[13] στο βιβλίο του «΄Εκφρασις» προτείνει ως βυζαντινό εικονογραφικό τύπο της Αγίας Τριάδος την παράσταση της «Φιλοξενίας του Αβραάμ». Πηγή της οποίας αποτελεί η Παλαιά Διαθήκη, Γένεσις (ιη΄, 1).[14]
Η «Φιλοξενία του Αβραάμ» αποτελεί τον μόνο εικονογραφικό τύπο που απεικονίζει συμβολικά την Αγία Τριάδα στην ορθόδοξη εικονογράφηση.[15] Παρουσιάζει όλους τους όρους του δόγματος της Τριαδικότητας: το ομοούσιον, το ομόδοξον και το ομόχρονον. Επίσης εμπεριέχει την αλληλοεμπεριχώρηση ή περιχώρηση. Απεικονίζει την Τριαδικότητα (τις τρεις υποστάσεις) της Ουσίας και τη Μοναδικότητα (το ενιαίο της Ουσίας) των τριών υποστάσεων. Επίσης στηρίζεται σε ιστορικό γεγονός όπως μαρτυρείται στην Αγία Γραφή. Έτσι στην παράσταση απεικονίζονται ο Αβραάμ και η Σάρρα, η σκηνή, η δρυς Μαμβρή και η τράπεζα με τα φαγητά και η εικόνα εκτός από συμβολική γίνεται και διδακτική, αληθινή.[16] Οι τρεις Άγγελοι (ομοούσιον) εικονίζονται σαν τρεις νεαροί άνδρες της ίδιας ηλικίας (συνάνανρχον, ομόχρονον, συναϊδιον). Κρατούν και οι τρεις σκήπτρα, σημείο εξουσίας και συνήθως ευλογούν όλοι και όχι μόνο ο ένας (ισότιμον ή ομότιμον).
Η θέση της παράστασης αυτής στον εικονογραφικό κύκλο του ναού είναι στο εσωτερικό της κόγχης του Διακονικού. Στην ίδια θέση, αντί αυτής, μπορεί να αγιογραφηθεί η παράσταση των Τριών Παίδων ἐν τῄ καμινῳ [17] την οποία προτείνει ο Ιωάννης Χατζηφώτης στην εισήγησή του στο ΙΒ΄ Θεολογικό Συνέδριο με θέμα το Άγιον Πνεύμα επίσης ως συμβολική παράσταση της Αγίας Τριάδος. [18]
|
Από το βιβλίο Πρακτικά Θεολογικού συνεδρίου με θέμα το Άγιον Πνεύμα. Ιερά Μητρόπολις Θεσσαλονίκης, 1992 |
Η πατερική ερμηνεία της φιλοξενίας του Αβραάμ ως συμβολισμού της Αγίας Τριάδος ενέπνευσε πολλά τροπάρια της Εκκλησίας μας, όπως το τροπάριο της Κυριακής του Παραλύτου που παρουσιάζει τον συμβολισμό αυτόν: “Μέτοικος ὑπάρχων ὁ ᾿Αβραάμ, κατηξιώθη τυπικῶς ὑποδέξασθαι, ἑνικόν μέν Κύριον ἐν τρισίν ὑποστάσεσιν, ὑπερούσιον, ἀνδρικαῖς δέ μορφώσεσιν” (Κανών Μεσονυκτικοῦ, ᾠδή στ´).
Εκ των παραπάνω εκτεθέντων συνάγεται το συμπέρασμα ότι η παράσταση «Η Φιλοξενία του Αβραάμ» αποτελεί την σωστή απεικόνιση της Αγίας Τριάδος και πηγή αυτής είναι η Παλαιά Διαθήκη.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η άποψη του Ι. Βράνου, που εκτός από την εικόνα της Φιλοξενίας του Αβραάμ, χρησιμοποιώντας ως πηγή την Καινή Διαθήκη, προτείνει την εικόνα του Χριστού ως άρτια εικόνα απεικόνισης της Αγίας Τριάδος, παραθέτοντας και το σχετικό χωρίον από το κατά Ιωάννη Ευαγγέλιον: «Κύριε, δεῖξον ἡμῖν τὸν πατέρα καὶ ἀρκεῖ ἡμῖν.» (Ιω. Ιδ΄, 8 ) και η απάντηση του Κυρίου στο αίτημα του Φιλίππου «Τοσούτον χρόνον μεθ’ ὑμῶν εἰμι, καὶ οὐκ ἔγνωκάς με, Φίλιππε; ὁ ἑωρακὼς ἐμὲ ἑώρακε τὸν πατέρα· καὶ πῶς σὺ λέγεις, δεῖξον ἡμῖν τὸν πατέρα; (Ιω. ιδ΄, 9)». [19]
Στην άποψη αυτή του Ι. Βράνου προσωπικά διατηρούμε τις επιφυλάξεις μας καθ’ όσον η εικόνα αυτή έχει ήδη τον συμβολικό χαρακτήρα, αυτόν της Ενσαρκώσεως του Θεού Λόγου και δεν μας παρουσιάζει οπτικά τα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδος.
____________________________
1
Χατζηφώτη
Ιωάννου Μ,
Πρακτικά Θεολογικού Συνεδρίου Με Θέμα
ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΠΝΕΥΜΑ, Το Άγιον Πνεύμα στη
μεταβυζαντινή και τη λαϊκή τέχνη, (11-14
Νοεμβρίου 1991),
Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη
1992, σελ. 630, πρβλ. Προβατάκη Θωμά: «Το
Άγιον Πνεύμα εις την Ορθόδοξον ζωγραφικήν»,
Θεσσαλονίκη 1971
2
Χατζηφώτη Ιωάννου
Μ, ο.π.,
σελ. 631
3Χατζηφώτη
Ιωάννου Μ,
ο.π., σελ.
629-631
4
Χατζηφώτη Ιωάννου Μ,
ο.π., σελ. 629
5
Βράνου Ιωάννου-Χαριλάου, Η Θεωρία Της
Ζωγραφικής Τέχνης, Εκδόσεις Πουρναρά
1992, Θεσσαλονίκη, σελ. 201, 210
6
Χατζηφώτη Ιωάννου Μ,
ο.π.,
σελ. 631, Βλ. Διονυσίου του εκ Φουρνά:Ερμηνεία
της Ζωγραφικής Τέχνης, υπό
Α.Παπαδοπούλου-Κεραμέως, εν Πετρουπόλει
1909, σσ.171-173
7Χατζηφώτη
Ιωάννου Μ,
ο.π.,
σελ. σελ. 632
8
Βράνου Ιωάννου-Χαριλάου, ο.π., σελ. 197
9
Χατζηφώτη Ιωάννου Μ,
ο.π., σελ. 629
10Πελεκανίδης
Στυλιανός, Χατζηδάκης Μανόλης, Βυζαντινή
Τέχνη στην Ελλάδα, Εκδόσεις Μέλισσα,
Αθήνα,992, σελ. 84-91
11
Χατζηφώτη Ιωάννου Μ,
ο.π., σελ.
633-634
12
Βράνου
Ιωάννου-Χαριλάου, ο.π., σελ. 210
13
Βλ. Ι.Μ. Χατζηφώτη: Δέντρο αγλαόκαρπο-Νέα
Μελετήματα για τη ζωή και το έργο του
Φώτη Κόντογλου, εκδ. Αποστολικής Διακονίας
της Εκκλησίας της Ελλάδος, Αθήνα 1987,σελ.
110-111
14
Κόντογλου
Φώτιος, Εκφρασις
, Τόμος Α, εκδόσεις
Παπαδημητρίου, Αθήνα 2000, σελ. 147
15
Χατζηφώτη
Ιωάννου Μ,
Πρακτικά Θεολογικού Συνεδρίου Με Θέμα
ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΠΝΕΥΜΑ, ο.π.,
σελ. 630
16
Βράνου
Ιωάννου-Χαριλάου ο.π., σελ. 197-199
17
Κόντογλου
Φώτιος, Εκφρασις,
ο.π.,
σελ. 146-147
18
Χατζηφώτη
Ιωάννου Μ,
Πρακτικά Θεολογικού Συνεδρίου Με Θέμα
ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΠΝΕΥΜΑ,
ο.π., σελ. 35
19 Βράνου Ιωάννου - Χαριλάου ο.π. σελ. 213
ΠΗΓΕΣ
ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ: ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ, ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Βράνου
Ιωάννου-Χαριλάου, Η Θεωρία Της Ζωγραφικής
Τέχνης, Εκδόσεις Πουρναρά 1992, Θεσσαλονίκη
Διονυσίου
του εκ Φουρνά:Ερμηνεία της Ζωγραφικής
Τέχνης, υπό Α. Παπαδοπούλου-Κεραμέως,
εν Πετρουπόλει 1909
Κόντογλου
Φώτιος, Εκφρασις
, Τόμος Α, εκδόσεις
Παπαδημητρίου, Αθήνα 2000
Μαρτζέλου
Γεωργίου, Πρακτικά Θεολογικού Συνεδρίου
Με θέμα Το Άγιο Πνεύμα, (11-14 Νοεμβρίου
1991) , Οι Απαρχές και οι προϋποθέσεις του
Filioque…,
Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη
1992
Πελεκανίδης
Στυλιανός, Χατζηδάκης Μανόλης, Βυζαντινή
Τέχνη στην Ελλάδα, Εκδόσεις Μέλισσα,
Αθήνα, 1992
Προβατάκη
Θωμά: «Το Άγιον Πνεύμα εις την Ορθόδοξον
ζωγραφικήν», Θεσσαλονίκη 1971
Χατζηφώτη
Ιωάννου Μ,
Πρακτικά Θεολογικού Συνεδρίου Με Θέμα
ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΠΝΕΥΜΑ, Το Άγιον Πνεύμα στη
μεταβυζαντινή και τη λαϊκή τέχνη, (11-14
Νοεμβρίου 1991),
Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη
1992
Χατζηφώτη:
Δέντρο αγλαόκαρπο-Νέα Μελετήματα για
τη ζωή και το έργο του Φώτη Κόντογλου,
εκδ. Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας
της Ελλάδος, Αθήνα 1987
Σημείωση Διαχειριστή:
Η Μαρία Τοτού γεννήθηκε και ζει στην Καστοριά. Με την ζωγραφική ασχολήθηκε από τα παιδικά της χρόνια. Το 1999 παρακολούθησε μαθήματα αγιογραφίας στο ΚΕΚ Καστοριάς και έκτοτε ασχολείται επαγγελματικά με την Αγιογραφία. Μαθήτευσε 6 χρόνια κοντά στον καταξιωμένο αγιογράφο Αριστοτέλη Βαρσάμη. Είναι φοιτήτρια στο 4ο έτος στην Σχολή Καλών Τεχνών της Φλώρινας (Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας), με εμβάθυνση στην Παραστατική Αρχαιολογία. Επίσης σπουδάζει στο Ι.Ε.Κ. Παστέρ στο Εξειδικευμένο Σεμινάριο Επιμόρφωσης «Μνημεία, μουσειακά αντικείμενα και έργα πολιτιστικής κληρονομιάς». Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος – ΕΕΤΕ, από το 2008. Έχει διδάξει ζωγραφική και αγιογραφία για 7 χρόνια σε συνεργασία με συλλόγους, δήμους και την Ιερά Μητρόπολη Καστοριάς. Έχει κάνει πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. Έχει αγιογραφήσει πολλούς ιερούς ναούς στους νομούς Καστοριάς, Φλώρινας, Ιωαννίνων και Άρτας. Τελευταία σπουδάζει την Ψαλτική Τέχνη στη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μητροπόλεως Φλωρίνης «Άγιος Ιωάννης ο Κουκουζέλης». Είναι παντρεμένη με τον Ιερέα π. Χαράλαμπο Δήμζα και μητέρα δύο παιδιών.
Υπάρχουν λεπτομέρειες στην Πίστη μας, που αγνοούμε. Η παραπάνω προσέγγιση λοιπόν είναι άκρως διαφωτιστική, ειδικά ως προς το Δόγμα μας και με ποιο τρόπο απεικονίζεται αυτό στην Ορθόδοξη Αγιογραφία. Θερμά συγχαρητήρια στον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφή