Δευτέρα 12 Ιουνίου 2017

Περί τοῦ ἰσοκρατήματος! Τοῦ Χρήστου Τσακίρογλου

Περί τοῦ ἱσοκρατήματος!

Χρήστου Τσακίρογλου
Πρωτοψάλτου

Ὁ μουσικὸς χαρακτῆρας τῆς ἑλληνορθοδόξου λατρείας προβλέπει «Ἐν ἑνὶ στόματι» - τὸ ὁποῖο καὶ βοηθᾶ στὴν ἐπίτευξη τοῦ «ἐν μιᾷ καρδίᾳ»- τὴν ἐκτέλεση τῶν ψαλισμάτων της, φανερώνοντας ἔτσι μὲ ἕναν ἀκόμη τρόπο τὴν ἐκκλησιαστικότητα, καὶ τὴν ἑνότητα τῶν σχέσεων ποὺ χαρακτηρίζει τὴν ἴδια τὴν θεϊκὴ μορφή. Τὸ ἰσοκράτημα εἶναι μία παράλληλη μὲ τὸ μέλος ὑπόκρουση τῆς βάσεως τοῦ ἤχου ἢ ἔστω τοῦ 4χόρδου, ἡ ὁποῖα ὑφίσταται γιὰ νὰ θυμίζει στὸ ἀσυνείδητο μέρος τοῦ ἐγκεφάλου τοῦ ἀκροατὴ τὸν τόνο ἀναφορᾶς, καθὼς καὶ στοὺς ψάλλοντες τὸν τονικὸ «φάρο» γιὰ τὴν ἐπιστροφή τους ἀπὸ τὸ μοναχικὸ στὴν μονόφωνη μουσική μας ταξίδι τῆς σύνθεσης. Οἱ φυσικὲς ἁρμονίες ποὺ παρουσιάζονται ἀναπόφευκτα στὴν συνήχιση μέλους καὶ ἴσου, δὲν μετονομάζουν τὸ δεύτερο σὲ μία ἀκόμη φωνή μὲ ὅ,τι αὐτὸ συνεπάγεται κατὰ τὰ πρότυπα τῆς ἀρχαιοτάτης κατὰ τ’ ἄλλα πολυφωνίας, ἰδιαιτέρως τῆς ἐκ τῆς ἑσπερίας ποὺ τόσο ἔχει ἐπηρεάσει τὰ ἀκούσματα καὶ τὰ πρότυπά μας. Οἱ ἁρμονίες μέλους καὶ ἴσου εἶναι ἁπλὲς καὶ «εὔπεπτες» γιὰ κάθε ἀνθρώπινο αὐτί, παιδευμένο ἢ ὄχι, ἐνῶ παράλληλα δὲν μεταφέρουν τὴν προσοχὴ ἀπὸ τὸ ψαλλόμενο στὴν τεχνοτροπία ποὺ χρησιμοποιεῖται, κρατῶντας τὶς πολὺ λεπτὲς ἰσορροπίες μεταξὺ μέλους καὶ λόγου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλιο Ιστολογίου

Οι απόψεις που εκφράζονται, απηχούν την προσωπική γνώμη του εκάστοτε γράφοντος.

Γράψτε το σχόλιό σας και απλά περιμένετε λίγες ώρες μέχρι να το δείτε δημοσιευμένο.

Σχόλια που τηρούν στοιχειώδη κανόνες ευπρέπειας είναι αυτονόητο ότι αποτελούν αφορμή διαλόγου και ουδέποτε θα λογοκριθούν.

Δεν επιτρέπονται σχόλια που συκοφαντούν κάποιο πρόσωπο, που περιέχουν υβριστικούς χαρακτηρισμούς κλπ. Για τον λόγο αυτό ενεργοποιήθηκε η προ-έγκριση για να αποφευχθούν κρούσματα προσβλητικής συμπεριφοράς διότι οφείλουμε να διαφυλάξουμε την αξιοπρέπεια του ιστολογίου μας.

Ανώνυμα σχόλια ή σχόλια με ψευδώνυμο ενδέχεται να διαγραφούν για την διαφύλαξη της ποιότητας. Τα σχόλια δεν είναι πεδίο στείρας αντιπαράθεσης αλλά προβληματισμού και γόνιμου διαλόγου.